سه شنبه, 18 خرداد 1395 ساعت 17:24
امتیاز
(0 رای)

مزایای روزه داری

تحقیقات بی‌شماری نشان داده‌اند که روزه‌داری مزایای بسیاری برای سلامت بدن و مغز در بر دارد. برای آشنایی بیشتر با مزایای روزه‌داری با ما همراه باشید.

۱. روزه‌داری عملکرد سلول‌ها، ژن‌ها و هورمون‌ها را تغییر می‌دهد

زمانی که برای مدتی چیزی نمی‌خورید، چند اتفاق در بدن می‌افتد. به عنوان مثال، بدن فرآیند بازسازی مهم سلول‌ها را شروع می‌کند و سطح هورمون‌ها را تغییر می‌دهد تا چربی‌های ذخیره شده در بدن را بیشتر مورد استفاده قرار دهد.

در ادامه به تغییراتی که طی روزه‌داری در بدن می‌افتد، اشاره خواهیم کرد:

سطح انسولین خون به شدت کاهش می‌یابد و باعث تسهیل چربی‌سوزی می‌شود.

سطح هورمون رشد انسان تا ۵برابر بیشتر می‌شود. هرچه سطح این هورمون بیشتر باشد، چربی‌سوزی و ماهیچه‌سازی بیشتر می‌شود.

بدن فرآیندهای مهم بازسازی سلول‌ها مانند پاک‌سازی سلول‌ها از مواد زائد را آغاز می‌کند.

تغییرات مثبتی در چندین ژن و مولکول مرتبط با طول عمر و محافظت در برابر بیماری‌ها اتفاق می‌افتد.

۲. روزه‌داری به کاهش وزن و چربی دور شکم کمک می‌کند

بسیاری از افراد از روزه‌داری برای کاهش وزن خود نیز استفاده می‌کنند. در کل روزه‌داری باعث می‌شود وعده‌های غذایی کمتری بخورید. در دوران روزه‌داری کالری کمتری وارد بدن می‌شود، مگر این که در وعده‌های غذایی مجاز بیش از حد غذا بخورید.

علاوه بر این، روزه‌داری عملکرد هورمون‌ها برای تسهیل کاهش وزن را بهبود می‌بخشد. روزه‌داری در کوتاه مدت سرعت سوخت‌وساز را تا ۳.۶الی ۱۴درصد افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانید.

۳. روزه‌داری احتمال بروز مقاومت در برابر انسولین و دیابت نوع ۲را کاهش می‌دهد

طی دهه‌های اخیر دیابت نوع ۲بسیار شایع شده است. مهم‌ترین ویژگی دیابت نوع ۲، سطح بالای قند خون در شرایطی است که بدن نسبت به انسولین مقاوم است. هر چیزی که بتواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد، به شما کمک می‌کند سطح قند خون را کاهش دهید و در برابر دیابت نوع ۲از خود محافظت کنید.

تحقیقات نشان داده‌اند روزه‌داری تأثیر مثبتی بر روی مقاومت در برابر انسولین دارد و باعث کاهش قند خون می‌شود.

۴. روزه‌داری استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش می‌دهد

استرس اکسیداتیو یکی از مراحلی است که منجر به پیری و بسیاری از بیماری‌های مزمن می‌شود. مولکول‌های بی‌ثباتی که رادیکال‌های آزاد نام دارند و با مولکول‌های مهم دیگر عکس‌العمل نشان می‌دهند و به آن‌ها آسیب می‌رسانند، مسبب بروز استرس اکسیداتیو هستند.

تحقیقات نشان داده‌اند روزه‌داری مقاومت بدن در برابر استرس اکسیداتیو را افزایش می‌دهد. همچنین طبق تحقیقات، روزه‌داری به مقابله با التهاب کمک می‌کند که منشأ بسیاری از بیماری‌هاست.

۵. روزه‌داری برای قلب مفید است

بیماری‌های قلبی در حال حاضر دلیل اصلی مرگ‌ومیر انسان‌ها محسوب می‌شوند. روزه‌داری بر روی عوامل مسبب بیماری‌های قلبی مانند فشار خون، کلسترول مضر و کل، تری‌گلیسیرید، التهاب و سطح قند خون تأثیر مثبت دارد.

۶. روزه‌داری فرآیندهای مختلف بازسازی سلولی را آغاز می‌کند

زمانی که روزه می‌گیرید، سلول‌های بدن یک فرآیند پاک‌سازی مواد زائد در سطح سلولی را آغاز می‌کنند که اتوفاژی نام دارد. در این فرآیند سلول‌ها شکسته می‌شوند و پروتئین‌های شکسته‌ای که دچار نقص عملکرد هستند و با گذشت زمان داخل سلول‌ها انباشته می‌شوند، سوزانده می‌شوند. افزایش اتوفاژی باعث محافظت در برابر بیماری‌هایی مانند سرطان و آلزایمر می‌شود.

۷. روزه‌داری به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

سرطان یک بیماری وحشتناک است که در اثر رشد بی‌رویه سلول‌ها ایجاد می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند روزه‌داری بر روی سوخت‌وساز تأثیر مثبت دارد که در نهایت باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود. همچنین برخی تحقیقات نشان دادند عوارض جانبی شیمی درمانی بر روی بیماران مبتلا به سرطانی که روزه گرفته‌اند، کاهش یافته است.

۸. روزه‌داری برای مغز مفید است

معمولاً هر چیزی که برای بدن و جسم مفید است، برای مغز و ذهن نیز مفید است. روزه‌داری ویژگی‌های متابولیکی مختلفی را که برای سلامت مغز مهم هستند، بهبود می‌بخشد.

تحقیقات مختلف بر روی موش‌ها نشان داده‌اند روزه‌داری رشد سلول‌های جدید عصبی را افزایش می‌دهد که برای فعالیت مغز مفید واقع می‌شود.

همچنین روزه‌داری سطح یک هورمون مغزی به نام BDNF را افزایش می‌دهد. کمبود این هورمون منجر به افسردگی و مشکلات مغزی دیگر می‌شود.

۹. روزه‌داری به پیشگیری از آلزایمر کمک می‌کند

در حال حاضر درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد. در نتیجه پیشگیری از آن اهمیت زیادی دارد. طبق یک تحقیق بر روی موش‌ها، روزه‌داری آغاز آلزایمر را به تأخیر می‌اندازد یا شدت آن را کاهش می‌دهد.

۱۰. روزه‌داری طول عمر را افزایش می‌دهد

یکی از بهترین مزایای روزه‌داری، افزایش طول عمر است. تحقیقات بر روی موش‌ها نشان دادند روزه‌داری نیز همانند کاهش کالری مصرفی، طول عمر را افزایش می‌دهد.

اگرچه این موضوع هنوز بر روی انسان‌ها مورد بررسی قرار نگرفته؛ اما روزه‌داری در میان افرادی که نمی‌خواهند پیر شوند، بسیار رایج شده است.

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedInاشتراک گذاری در کلوب Instagram

ارسال نظر

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. ایمیل شما در سایت نمایش داده نمی شود.