پنج شنبه, 16 آذر 1396 ساعت 06:51
امتیاز
(0 رای)

۷ خاصیت کربوهیدرات پیچیده و مقدار مصرف آن در روز

امروزه کربوهیدرات ها به شکل ترسناکی تغییر کرده اند و تعجبی ندارد که مردم حقیقتاً از خوردن آنها هراس دارند ( قبلا خودم یکی از آنها بودم ) و در حال حاضر قصد دارم به حمایت از کربوهیدرات پیچیده برای تغذیه مطلوب و مناسب بپردازم . شما احتمالاً اصطلاح ” کربوهیدرات های خوب در مقابل کربوهیدرات های بد ” را شنیده اید ؛ معادل این جمله میتوان اصطلاح ” کربوهیدرات تصفیه شده در برابر کربوهیدرات تصفیه نشده ” را به کار برد .

کربوهیدرات های تصفیه نشده ، غذاهای حاوی منبع کاملی از کربوهیدرات هایی هستند که قند های طبیعی و مهمتر از آن حاوی فیبرهستند . کربوهیدرات های تصفیه شده ، غذاهایی مانند نان سفید ، آرد غنی شده و قندی که با شدت بالا تصفیه شده و به نقطه ای رسیده که ارزش غذایی ندارد .بدن شما از ” کربوهیدرات خوب ” استفاده می کند که تصفیه نشده است . کربوهیدرات های پیچیده وظیفه انجام بسیاری از اعمال مهم در بدن را برعهده دارند .بهترین کربوهیدرات های پیچیده از انواع حبوبات ، سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا ، آجیل و دانه ها می آیند . خوردن بیشتر این نوع غذاها برای سلامتی شما بسیار مفید است و اگر از آنها استفاده نکنید احتمالاً از عواقب جانبی آن رنج خواهید برد .

چرا به کربوهیدرات پیچیده نیاز داریم ؟

۱ . انرژی

هضم غذا کربوهیدرات پیچیده کربوهیدرات پیچیده انرژی

کربوهیدراتها بلافاصله پس از مصرف انرژی بدن را تامین می کنند ؛ این هدف ذاتی آنهاست و محروم کردن خودتان از آنها شما را در طول روز خسته و درمانده خواهد کرد . پیشنهاد می کنم روزی که به انرژی زیادی نیاز دارید ، چند دانه حبوبات یا غله را بخورید . تمام روز طول می کشد تا بدن شما آنها را بسوزاند و تمام روز انرژی تان کامل خواهد بود . این کربوهیدرات پیچیده ها به آرامی در جریان خون آزاد می شوند و این بدان معنی است که نیازی به استراحت در بعدظهر ندارید و کل روز انرژی خواهید داشت .

۲ . هضم

از آنجا که کربوهیدرات ها حاوی فیبر هستند ، به هضم غذا و باقاعدگی آن کمک می کنند . این یکی از مزایای استفاده از غذاهای شامل کربوهیدرات همانند غلات ، حبوبات و دانه ها ، سبزیجات و میوه ها به جای غذاهای آماده ( نظیر فست فود ) است .

۳ . متابولیسم

کربوهیدرات ها به شما انرژی می دهند ، پس برای سوخت و ساز مطلوب مهم هستند . بدون کالری های پر انرژی ( که اساساً کربوهیدرات ها هستند ) ، متابولیسم بدن شما رنج خواهید کشید . تصور اکثر مردم بر این است که چون رژیم کم کربوهیدرات باعث کاهش وزن می شود ، پس عملکرد متابولیسم را نیز بهبود می بخشد اما در واقع این درست نیست ! در حالی که شما ممکن است بدون کربوهیدرات ها وزن کم کنید ، متابولیسم شما در واقع از این مسئله رنج خواهد برد . پس دوباره ؛ خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدراتبهترین راه برای بهینه سازی انرژی ، وزن و سوخت و ساز بدن است .

۴ . خواب

هضم غذا کربوهیدرات پیچیده کربوهیدرات پیچیده انرژی

کربوهیدرات هایی مانند بلغور جو دوسر ، کدو تنبل ، سیب زمینی شیرین ، موز و برنج قهوه ای حاوی مقادیر بالایی از تریپتوفان ( اسید آمینه ضروری  ) هستند . این خوراکی ها بدن را آرام کرده و به خواب شما کمک می کنند . بلغور جو دوسر حتی به بدن شما کمک می کند تا ملاتونین ( هورمون تنظیم چرخه خواب و بیداری) تولید کند . خوردن برخی از کربوهیدرات های پیچیده در شب قبل از خواب به شما کمک میکنند خواب راحت تر و سریعتری داشته باشید .

۵ . فیبر

فیبر فقط هضم شما را تنظیم نمی کند بلکه واقعا زمان طولانی شما را پر انرژی نگاه خواهد داشت . در حالی که توصیه روزانه فقط ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر است ، بیشتر غذاهای گیاهی فیبر بیشتری به شما می رسانند . این بدان معنی است که انرژی شما از این پُر تر نخواهد شد ? برای یک وعده غذایی فوق العاده ، ۱۰ تا ۱۵ گرم فیبر از غذاها را هدف خود قرار دهید و سعی کنید غذاهایی نخورید که کمتر از ۵ گرم فیبر را به بدن شما می رسانند . تمام منابع غذایی شامل کربوهیدرات ها ، غنی از فیبر هستند . فیبر همچنین قند خون را کاهش می دهد به طوری که شما به سرعت گرسنه نمی شوید و شاخص گلوکز شما را در طول روز ثابت نگه می دارد .

۶ . عملکرد مغز

بدن شما همچنین از کربوهیدرات ها برای عملکرد بهینه مغز استفاده می کند . غذاهایی مانند سبزیجات ، جو ، لوبیا ، حبوبات ، آجیل ، دانه ها و میوه ها شامل کربوهیدرات هایی هستند که به تمرکز ذهنی و خلق و خوی سالم کمک می کنند . اگر از کربوهیدرات ها استفاده نکنید ، ممکن است دچار ریزش مو شوید ، احساس سرگیجه داشته باشید و زمان زیادی را برای تمرکز بر روی چیزی صرف کنید . احساس غم یا افسردگی کنید . همچنین ممکن است زمان بیشتری را برای حفظ اطلاعات نیاز داشته باشید . مغزتان را از کربوهیدرات ها محروم نکنید ؛ به آنها نیاز دارد !

۷ . عملکرد سیستم عصبی

هضم غذا کربوهیدرات پیچیده کربوهیدرات پیچیده انرژی

در حالی که شکر شما را مضطرب و عصبی می کند ، کربوهیدرات های پیچیده به شما کمک می کنند تا اثرات مثبتی بر روی بدن خود داشته باشید و عصبانیت و اضطراب خود را کاهش دهید . به همین دلیل است که شما بعد از خوردن یک کاسه لذیذ از بلغور جو دوسر ، موز ساده و سیب زمینی شیرین احساس استرس و خستگی کمتری می کنید . کربوهیدرات ها برای اعصاب شما دقیقا همان چیزی را حاضر می کنند که سیستم عصبی شما بدان نیازمند است . کربوهیدرات پیچیده به بدن شما کمک می کند فعالیت های آنزیمی تولید کرده و آنها را متعادل کنید .

از چه نوع کربوهیدرات هایی اجتناب کنیم ؟

هر نوع کربوهیدرات تصفیه شده شامل دانه ها و قندها نظیر : آرد غنی شده ، شربت ، شکر ، شکر قهوه ای ، شهد آگاو و حتی قندهای سالم مثل شربت تاپیکوآ ، شربت برنج قهوه ای ، شربت نارگیل و شربت افرا . بدن شما اینها را بسیار سریع پردازش می کند و می توانند بر روی قند خون شما اثر منفی بگذارند . از خرید نان ، غلات و دیگر غذاهای تصفیه شده (فراوری شده ) اجتناب کنید . کربوهیدرات ها را جشن بگیرید و یاد بگیرید آنها را دوست داشته باشید ، آنها نیز مطمئناً به شما علاقه نشان خواهند داد !

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedInاشتراک گذاری در کلوب Instagram

ارسال نظر

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. ایمیل شما در سایت نمایش داده نمی شود.