شنبه, 20 آذر 1395 ساعت 10:21
امتیاز
(0 رای)

فسیل یک تومور شناسایی شد

دانشمندان دانشگاه واشنگتن در زمان بررسی استخوان آرواره یک جانور تیزدندان پستاندارمانند که 255 میلیون سال در تانزانیا زندگی می‌کرده، دریافتند که یکی از قدیمی‌ترین تومورهای جهان در آن وجود دارد.

این تومور خوش‌خیم نادر که از ساختارهای دندان مانند ریزی تشکیل شده بود، در نزدیکی ریشه دندان نیش بزرگ حیوان کشف شد.

این جانور یکی از اعضای گروهی از گوشتخواران چهارپا موسوم به زشت‌سیمایان است که دارای ترکیبی از ویژگی‌های پستانداران و خزندگان هستند. طول این حیوانات تا سه متر رسیده و از اجداد پستانداران هستند.

استخوان آرواره مورد بررسی به یکی از گونه‌های کوچکتر زشت‌سیمایان تعلق داشت. این جانوران در زمان خود بین 270 تا 252 میلیون سال قبل از جمله شکارچی‌های برتر بودند که در جریان بدترین انقراض جمعی زمین از بین رفتند. 20 میلیون سال بعد دایناسورها پدید آمدند.

محققان با برش فسیل فک پایین این جانور موفق به کشف یک تومور دندانی خوش‌خیم موسوم به ادونتومای ترکیبی شدند که در داخل لثه رشد کرده بود. در موارد انسانی معمولا از عمل جراحی برای خارج کردن این تومور استفاده می‌شود.

تاکنون این نوع تومور تنها در میان پستانداران شناسایی شده بود؛ اما کشف جدید نشان داده که چنین توموری در اجداد پستانداران نیز که ده‌ها میلیون سال قبل از آن‌ها زندگی می‌کردند، نیز وجود داشته است.

تومورها چه از نوع خوش‌خیم یا بدخیم معمولا در بافت‌های نرم و به ندرت در فسیل‌ها پدید می‌آیند. تومور کشف شده شامل مینای سخت و عاج دندان بود.

تاکنون فسیل‌های حاوی تومور معدودی شناسایی شده که از آن جمله می‌توان به یک ماهی 300 میلیون ساله مبتلا به تومور اشاره کرد.

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedInاشتراک گذاری در کلوب Instagram