چهارشنبه, 27 ارديبهشت 1396 ساعت 19:56
امتیاز
(0 رای)

آیا سیاره "پروکسیما-بی" می‌تواند دارای حیات باشد؟

سیاره پروکسیما که در منظومه نزدیک‌ترین ستاره به زمین بعد از خورشید قرار دارد، در صورتی که جوی مشابه زمین داشته باشد قابل حیات خواهد بود.

ستاره "پروکسیما قنطورس" در فاصله 4.2 سال نوری از زمین قرار دارد و چگالی آن 40 برابر خورشید است.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد پرتوهای ایکس منتشر شده از این ستاره بسیار به خورشید شباهت دارد.

پروکسیما-بی  در مدار ستاره پروکسیما قنطورس قرار دارد. این سیاره در فاصله حدود ۴٫۲ (40تریلیون کیلومتر) از زمین و در صورت فلکی قنطورس قرار دارد.

در اوت سال ۲۰۱۶رصدخانه جنوبی اروپا کشف پروکسیما بی را اعلام کرد. پروکسیما بی، یک سیاره زمین مانند است که در حال چرخش به دور ستاره‌اش در محدوده قابل سکونت می‌باشد.

دمای پروکسیما-بی در میزانی تخمین زده می‌شود که وجود آب بصورت مایع و بر روی سطح سیاره امکان‌پذیر می‌باشد.

بسیاری از ویژگی‌های این سیاره به زمین شباهت دارد اما وجود جو مشابه با زمین یکی از مهمترین نیازها برای شکل گرفتن حیات در این سیاره است.

علاوه بر وجود جو مشابه زمین و آب مایع، داشتن میدان مغناطیسی سراسری همانند قطب‌های مغناطیسی زمین یکی از ضروریات برای ایجاد شرایط مناسب حیات موجوات محسوب می‌شود.

برای بررسی این قابلیت‌ها محققان دانشگاه اکستر داده‌های این سیاره را در سامانه شبیه‌ساز "Met Office" قرار دادند. این سامانه برای مدل‌سازی تغییرات آب و هوایی زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

براساس بررسی‌های محققان اگر سیاره پروکسیما-بی حتی جو ساده‌تری نسبت به زمین داشته باشد که فقط از نیتروژن و کربن‌ دی‌اکسید تشکیل شده باشد، می‌تواند شرایط فوق‌العاده مناسبی برای حیات و دمای مناسبی برای مایع بودن آب داشته باشد.

یکی از مشکلاتی که این سیاره دارد تغییرات شدید دمای آن در روز و شب است. دمای این سیاره در طول روز 16 درجه و در شب منفی 123 درجه سانتی‌گراد است و این موضوع یکی از مشکلات اساسی برای وجود حیات در این سیاره است.

در حال حاضر این مطالعه دقیق‌ترین بررسی برای ویژگی‌های این سیاره بوده است.

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedInاشتراک گذاری در کلوب Instagram